פסיכולוגיה של טעות אנושית

הפסיכולוגיה שמאחורי מדוע אנו עושים טעויות

כשאנחנו עושים טעויות, זה בדרך כלל בגלל המגבלות הפסיכולוגיות שלנו. המוח שלנו מחויב לעשות טעויות מסוימות.

למוח האנושי יש שטח מוגבל וכוח עיבוד מוגבל. המשמעות היא שיש לנו טווח קשב מוגבל ויכולים לעבד רק כל כך הרבה מידע בבת אחת. יש לנו גם יכולת מוגבלת לאחסן זיכרונות בזיכרון לטווח ארוך שלנו. מסיבה זו אנו לעתים קרובות שוכחים דברים או מערבבים פרטים כאשר אנו נזכרים בהם מאוחר יותר.

כולנו עושים טעויות. זה משהו שאנחנו צריכים לקבל וללמוד ממנו כדי להשתפר. כבני אדם, אנו נוטים לעשות טעויות, ונראה שאין מה לעשות בנידון. אבל יש דרכים שבהן נוכל להפחית את הסיכויים לטעות אנוש בחיינו.

טעויות הן בלתי נמנעות; הם קורים כאשר מישהו עושה משהו חדש או כאשר הוא מתמודד עם משימה קשה (קוהן). אנחנו צריכים לקבל שטעויות יקרו, אבל יחד עם זאת, אנחנו צריכים לעשות הכל כדי להגביל את מספר הטעויות שמתרחשות ביום-יום.

ישנן סיבות רבות ושונות מדוע אנשים עושים שגיאות. אחת הסיבות לכך שאנשים עושים שגיאות היא בגלל שהם לא שמו לב או התמקדו במה שהם עושים (קוהן). סיבה נוספת לכך שאנשים עלולים לעשות שגיאה היא כי קרה להם יותר מדי בבת אחת ולא יכלו להתמקד בדבר אחד (קוהן).

ההיסטוריה של טעות אנוש

ההיסטוריה של טעות אנוש היא נושא שנחקר במשך מאות שנים. רק במאה ה-20 נולד תחום ניתוח טעויות אנוש. המחקר הפורמלי הראשון בתחום זה מיוחס לג'יימס ריסון, פסיכולוג בריטי ומומחה לגורמים אנושיים, שפרסם את "טעות אנושית" ב-1990.

במאמר זה, Reason מציין את אמונתו כי טעות אנוש היא בלתי נמנעת וניתן לצמצם באמצעות אמצעי זהירות מסוימים. Reason טוענת שאפשר להפוך שגיאות לגלויות יותר או לקשות יותר לעשות אותן על ידי שינוי העיצוב של מערכת.

סיבה מגדירה שני סוגים של שגיאות: החלקות ופגויות. החלקות הן טעויות לא מכוונות שנעשו בגלל הסחת דעת או הפרעה חיצונית, בעוד שהפסגות הן טעויות שנעשו עקב ירידה פנימית בריכוז או בטווח הקשב. לטענתו, החלקות שכיחות יותר מפסילות, משום שהן מתרחשות כשאנחנו לא שמים לב או כשדעתנו מוסחת על ידי משהו אחר – כמו הטלפון שלנו נכבה בזמן העבודה על מסמך של גיליון אלקטרוני בעבודה.

מבט קצר על כמה הטיות קוגניטיביות נפוצות שמובילות לטעויות אנושיות

מאמר זה יבדוק מהן הטיות קוגניטיביות וכיצד ניתן ליישם אותן במקום העבודה. כמו כן, נבחן כמה מהטעויות הנפוצות ביותר המתרחשות במקום העבודה וכיצד להימנע מהן.

הטיה קוגניטיבית היא טעות בחשיבה המתרחשת כאשר אנשים שופטים מצבים על סמך רגשותיהם, אמונותיהם או חוויות העבר שלהם במקום עובדות. הטיות קוגניטיביות יכולות להוביל לטעויות בשיפוט, מה שעלול להוביל לטעויות בעבודה.

ישנם סוגים רבים ושונים של הטיה קוגניטיבית, אך חלק מהנפוצים ביותר הם הטיית אישור (שגורמת לאנשים לחפש ראיות התומכות באמונותיהם), הטיה בדיעבד (שגורמת לאנשים להאמין שהם ידעו שמשהו יקרה כל הזמן) , ושנאת הפסד (שגורמת לאנשים לפחד מהפסדים יותר מרווחים).

למוח האנושי יש יכולת מוגבלת לעבד מידע. אין זה מפתיע שזה מוביל לטעות אנוש. הדרך שבה אנו זוכרים זיכרונות מוטה גם היא, מה שמוביל לעוד שגיאות.

כיצד לשפר את הזיכרון שלך ולהימנע משכחה וטעויות

הפסיכולוגיה של טעות אנוש היא נושא מעניין שנחקר במשך מאות שנים. זהו תחום מחקר מורכב שזכה לתשומת לב רבה יותר בשנים האחרונות עם כניסתן של טכנולוגיות חדשות.

הופעתן של טכנולוגיות חדשות הובילה לפיתוח והטמעה של מערכות שונות כדי לעזור לאנשים לזכור דברים, להימנע מטעויות ובאופן כללי לשפר את היכולות הקוגניטיביות שלהם.

בחלק זה, נדון בפסיכולוגיה של טעות אנוש וכיצד לשפר את הזיכרון שלך.
למידע מורחב על פסיכולוגיה של טעות אנושית ניתן לגשת לאתר commonmistakes.co.il

ישנן אפליקציות רבות המציעות תרגילי חיזוק זיכרון וטיפים לשינון. אפליקציות אלו יכולות לעזור לך לשפר את הזיכרון שלך, למנוע שכחה וטעויות.

מה היה לנו עד עכשיו?

קטגוריות נוספות באתר

צור קשר

מעוניין לפרסם אצלנו? מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בתוך זמן קצר

5/5

מאמרים נוספים בתחום

מאמרים אחרונים באתר

טרנדים

מאמרים פופולריים אחרונים

טיפוגרפיה במיתוג

פוסט זה בבלוג מתעמק בתפקיד המרכזי שממלאת טיפוגרפיה במיתוג. הוא בוחן כיצד הגופן הנכון יכול לשפר באופן משמעותי את זהות המותג, להשפיע על תפיסת הלקוח

בגדים לכלבים

גלו את עולם האופנה לכלבים עם המדריך המקיף שלנו לבגדים לכלב. למד מדוע הלבשת הכלב שלך היא יותר מסתם הצהרת סגנון וכיצד זה יכול לתרום